De kunstenaar Hugo van Oignies
De Schat van Oignies zou er nooit geweest zijn zonder broeder Hugo, een bijzonder talentvolle edelsmid. Deze jonge monnik verbleef in Oignies en was de jongste broer van de stichters van de priorij.
De studie van zijn productie toont aan dat hij onderwezen was en door verschillende meesters ingewijd werd in disciplines als de edelsmeedkunst. Hij ging hiervoor waarschijnlijk in de leer in ateliers die toen langs de Maas in Namen of Luik gevestigd waren.
Broeder Hugo opende een eigen atelier in Oignies waar hij uitzonderlijke objecten produceerde in de Maaslandse stijl die zich sinds de 10e eeuw in de Maasvallei tussen Maastricht en Verdun had ontwikkeld. De eerste stukken van de schat van Oignies die Hugo vervaardigde, dateren van 1227-1228. Ze getuigen duidelijk van de groeiende invloed van de gotiek, een nieuwe kunstvorm die Hugo ongetwijfeld had leren kennen tijdens een verblijf in Kamerijk (Cambrai). Zijn laatste werk wordt in 1238 gedateerd. Na zijn dood – de exacte datum daarvan is niet bekend – werkte zijn atelier verder aan de verrijking van de Schat van Oignies.
Hugo van Oignies, Evangeliarium van Oignies, na 1228- ca. 1230.
Broeder Hugo liet twee zelfportretten na, waaronder dit exemplaar in een Evangeliarium van de priorij van Oignies.
Hugo van Oignies, De zogenoemde kelk van Gilles de Walcourt, 1228.
Broeder Hugo signeerde dit object onder de niëllomotieven op de voet van de kelk, waarmee hij bevestigde dat hij de maker is van dit object.